Varför får jag aldrig svar på min intresseanmälan?
Tyvärr har vi på grund av begränsade resurser svårt att besvara alla intresseanmälningar med personlig återkoppling. När man skickat in sin intresseanmälan på en hund så får man först ett automatiskt svarsmeddelande som en bekräftelse på att ens anmälan inkommit. Omplaceringsprocessen kan ibland gå väldigt snabbt och ibland ta längre tid, i regel har våra omplacerare även som uppgift att ta hand om våra hundar varför det kan dröja dagar innan de går igenom sina administrativa sysslor som just läsa intresseamälningar, ringa och försöka få fatt på referenser och potentiella nya familjer, intervjua intressenter och utreda hundarnas behov.
I första urvalet sållas somliga bort, där man kan konstatera att hundens behov inte matchar familjens möjligheter och egna behov. De får då ett automatiskt meddelande med information att man inte är aktuell för berörd hund. De som går vidare till andra urvalet får istället ett mail med informationen att man kan vara potentiellt ett steg närmare att kunna hämta en ny familjemedlem från oss. Under fortsatt process påbörjas intervjuer, kontroll med lämnade referenser et c och när slutligen rätt matchning för berörd hund har hittats bokas ett första möte.
Beroende på hur kontakten och första mötet faller ut, hur familj eller potentiella nya ägaren, våra hundskötare och hunden i fråga interagerar med varandra så kan det beslutas att man tar med hunden hem på prov. Då vi vet att mycket kan hända under dessa perioder så är det först efter att provperioden är över som övriga i urvalsprocessen ges besked att berörd hund har hittat sitt nya hem. Återigen är det oftast svårt för alla i detta skede att få besked varför just man själv inte matchades med hunden. Det är dock inte synonymt med att man skulle vara en dålig hundägare – oftast är det snarare så att någon annan har haft ännu bättre förutsättningar att bidra till att den specifika hunden skulle få uppleva sitt bästa hundliv när de lämnat Hundstallets omsorg.